دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
01 خرداد 1402 - 16:33

روایت یک عشق بدون مرز

هفته گذشته در مراسم چهاردهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در شهر مشهد مقدس، تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «خاتون و قوماندان» منتشر و رونمایی شد.
کد خبر : 14236

پایگاه رهنما:

کتاب «خاتون و قوماندان» روایت زندگی خانم ام‌البنین حسینی همسر سردار شهید علیرضا توسلی (معروف به ابوحامد)، فرمانده برجسته و پرافتخار لشکر فاطمیون (مدافعان افغانستانی حرم آل‌الله در سوریه و عراق) است که توسط خانم مریم قربان‌زاده تدوین و نگارش شده است.

در متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب آمده است:

«بسمه تعالی

ـ سلام خدا بر شهید عزیز، علیرضا توسلی، مجاهد مخلص فداکار و بر همسر پرگذشت و صبور و فرزانه‌ی او خانم ام البنین.

حوادث مربوط به مهاجران افغان را که در این کتاب آمده است، از هیچ منبع دیگری که به این اندازه بتوان به آن اطمینان داشت، دریافت نکرده‌ام. برخی از آنها جداً تاثرانگیز است، ولی از سوی دیگر، حرکت جهادی فاطمیون افتخاری برای آنها و همه‌ی افغان ها است.

دی ۱۴۰۱».

«قوماندان» در زبان فارسی دری به معنای «فرمانده» است و «خاتون» هم لقبی است که مجاهد سرافراز و سردار مدافع حرم، شهید علیرضا توسلی با آن همسرش را خطاب می‌کرده است. حالا کتاب «خاتون و قوماندان» علاوه بر آنکه زندگی عاشقانه این شهید مدافع حرم با همسر صبورش را روایت می‌کند، تصویری روشن از زندگی و زمانه مهاجران افغانستانی را هم به خواننده ارائه می‌دهد؛ تصویری روشن که علاوه بر فراهم کردن زمینه یک شناخت واقعی از این مهاجرین، زمینه همدلی و همزبانی ملت‌های ایران و افغانستان را نیز در این زمانه آشفته و پر از آشوب به دست می‌دهد.

علی‌رضا مختارپور قهرودی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی هم از چهره‌های فرهنگی بوده است که به مناسبت رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب خاتون و قوماندان، درباره آن اینطور نوشته است: «کتاب خاتون و قوماندان شرح زندگی علیرضا توسلی، فاطمیون، مجاهدان افغان یا مدافعان حرم، نیست.

این کتاب بخشی از زندگی‌نامۀ همسر شهید توسلی، یعنی خانم ام‌البنین حسینی است، اما راوی و نویسنده ناخواسته انگار نقشۀ گنج گران بهایی را به قطعات متعدد بریده و نه همۀ آن قطعات بلکه برخی از بخش‌های نقشه و نیز حوادث مستندی از مهاجران افغانستانی را در لابلای سطور و صفحات این کتاب قرار داده‌اند.

اما خوانندۀ بصیر و کاوشگر می‌تواند با دقت در مطالب کتاب این قطعات را بیابد و با گردآوردن آنها و جستجو در دیگر منابع، شاید به درک و فهم این گنجینۀ ذی‌قیمت راه یابد».

نوع نگاه رهبر معظم انقلاب به مجاهدان غیور فاطمیون، فقط در تقریظ ایشان بر این کتاب (خاتون و قوماندان) منعکس نشده است؛ دیدارهای صمیمانه ایشان با خانواده‌های شهدای فاطمیون در سفرهای دوره‌ای ایشان به مشهد مقدس، بخش ثابت برنامه‌های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در این سفرهاست که در حریم ملکوتی و معنوی بارگاه حضرت ثامن‌الحجج علی بن موسی الرضا (ع) و در فضایی سرشار از عشق و محبت صورت می‌گیرد و گویای عشق بدون مرز مدافعان حریم آل‌الله از کشورها و ملیت‌های مختلف نسبت به یکدیگر است. فاطمیون افغانستان، زینبیون پاکستان، حیدریون عراق و ... همگی رودخانه‌هایی هستند که در بستر پیام فرهنگی انقلاب اسلامی، به دریایی عمیق و زلال تبدیل شده‌اند؛ دریایی از صفات ناب و پسندیده انسانی که برجسته‌ترین آنها، نوع‌دوستی و دفاع از انسان‌های مظلوم و در بند است که امپراطوری رسانه‌ای جهان عرب، اجازه شنیده شدن صدای آنها و فریاد تظلم‌خواهی‌شان را نمی‌دهد.

رونمایی از تقریظ رهبر حکیم انقلاب بر کتاب ارزشمند «خاتون و قوماندان»، بهانه و فرصتی است تا اهالی فکر و فرهنگ برای بازنمایی و تبیین دقیق و هنرمندانه این جهاد مشترک و مخلصانه، دست به کار شوند و با کتاب، فیلم، مستند، گرافیک، نقاشی و ... هرکدام به سهم خود، گوشه‌ای از این حقیقت ناب را به جهان اسلام و عموم مخاطبان در جهان معرفی کنند.

پیش از این هم، دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در برنامه‌های جداگانه‌، از نویسندگان و راویان کتاب‌های ماندگار حوزه ادبیات پایداری شامل «نورالدین پسر ایران»، «پایی که جا ماند»، «لشکر خوبان»، «من زنده‌ام»، «آن بیست‌ و ‌سه نفر»، «وقتی مهتاب گم شد»، «گلستان یازدهم»، «دختر شینا»، «آب هرگز نمی‌میرد»، «فرنگیس»، «در کمین گل سرخ»، «مربع‌های قرمز»، «عصرهای کریسکان»، «تنها گریه ‌کن»، «حوض خون» و «مهاجر سرزمین آفتاب» تقدیر نموده و یادداشت‌ها و تقریظ‌های رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب‌ها را منتشر کرده است.

ارسال نظرات